Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2009

Χατζημανουήλ











ΠΡΕΜΙΕΡΑ: 31-1-1984
Κοινωνική σειρά/ ΕΡΤ1/ παραγωγός: Γιάννης Σμαραγδής / Σενάριο:Γ. Σμαραγδής & Μιχάλης Γκανάς / Σκηνοθεσία:Γ. Σμαραγδής [13 επεισόδια Χ 45']

Πορτραίτο ενός αριβίστα, που χρησιμοποιεί όλα τα μέσα για την κοινωνική του ανέλιξη, ακόμα και την προδοσία. Ο Χατζημανουήλ αυτοδημιούργητος ιδιοκτήτης φούρνων στη Κωνσταντινούπολη των Νεότουρκων του 1916, δυναμικός, πλούσιος, εκδικητικός, φιλήδονος και συνωμότης, ακροβατεί ανάμεσα στην παρακμασμένη κρατική εξουσία και τις προσωπικές του φιλοδοξίες. Δε διστάζει να υπηρετήσει τους Τούρκους αξιωματούχους και, τελικά, να παραδώσει ακόμα και τη γυναίκα του, την Τασούλα (Κάτια Δανδουλάκη), στην αγκαλιά του ισχυρού φίλου του Ιμπραήμ. Με τις ενέργειές του προκαλεί επίσης το φόνο του νεαρού αδερφού της γυναίκας του, για να πετύχει τους άνομους σκοπούς του. Ακόμη και η μητέρα του τον απαρνιέται για την ένοχη ζωή του, όταν εκείνος αυτοπαγιδεύεται από τις υπερβολικές του φιλοδοξίες, και γίνεται πιόνι στα χέρια των Νεότουρκων. Τελικά συλλαμβάνεται και εκτελείται στη Σμύρνη, λίγο πριν ξεσπάσουν οι σφαγές των Αρμενίων.
«Ο σκηνοθέτης Γ. Σμαραγδής το 1984 εντυπωσίασε με το πρώτο του σίριαλ, τον Χατζημανουήλ, διασκευή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Θράσου Καστανάκη, που απλώνεται σαν μια μεγάλη κοινωνική τοιχογραφία, απεικονίζοντας την πολυεθνική Βαβέλ που επικρατούσε στην Τουρκία των χρόνων του 1ου Παγκοσμίου πολέμου. Η απεικόνιση των καταγωγίων και των πορνείων της Πόλης, η παρακολούθηση αδίστακτων ανθρώπων που διαπράττουν τις πιο επικίνδυνες πράξεις προκειμένου να ικανοποιήσουν το πάθος τους για πλούτο και εξουσία, ο έρωτας στις πιο βάρβαρες και παρακμιακές μορφές του, αποτελούν το «φρέσκο» πάνω στο οποίο ζει και κινείται ο συνωμότης Χατζημανουήλ, έξοχα σκιτσαρισμένος από τον Γ. Μόρτζο. Πλασμένος και ζυμωμένος από την καταπίεση αιώνων του ελληνισμού, ο αριβίστας Χατζημανουήλ, ακροβατεί επικίνδυνα έχοντας ισχυρή αυτοπεποίθηση και συναίσθηση της ανωτερότητάς του, αλλά δεν μπορεί να διαβλέψει την προετοιμασία των σφαγών του ελληνισμού του '22 και του τελικού ξεριζωμού του ελληνικού στοιχείου, γεγονός που το πληρώνει με την ίδια του τη ζωή. Μια από τις πιο φροντισμένες δουλειές της ελληνικής τηλεόρασης. Η αφήγηση μερικές φορές καθυστερούσε σε ασήμαντες λεπτομέρειες, αλλά οι χαρακτήρες ήταν καλοσχεδιασμένοι και καλοπαιγμένοι, τα σκηνικά και κοστούμια ήταν προσεγμένα και στις τελευταίες λεπτομέρειες, κα γενικά η δουλειά όλων των συντελεστών του σίριαλ άγγιξε τις υψηλότερες αισθητικές απαιτήσεις».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου